حساب کاربری

یا

شرکت رهاب صنعت سپاهان
32352861 - 031
بررسی 4 دلیل اصلی لقی در گیربکس

بررسی 4 دلیل اصلی لقی در گیربکس

زمان مطالعه : 2 دقیقهآخرین بروزرسانی : 19 مهر 1403تعداد بازدید : 355
فهرست مطالب

مسئله لقی در گیربکس می‌تواند مطلوب و یا غیرمطلوب باشد. مقداری لقی یا بک لَش در عملکرد گیربکس‌های صنعتی امری طبیعی است، اما اگر این میزان غیر استاندارد باشد، می‌تواند سبب ایجاد صداهای اضافی، کاهش کارایی و کوتاه شدن عمر دستگاه‌ها شود. بروز لقی در گیربکس به دلایل گوناگونی بستگی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم. همچنین، راه‌های پیشگیری از این مسئله را با هم مرور خواهیم کرد.

لقی گیربکس چیست؟

پیش از هر چیز، بهتر است تعریف کلی از لقی گیربکس داشته باشیم. بک لش به فاصله بین دنده‌ها و اجزای متحرک گیربکس اشاره دارد که می‌تواند تأثیراتی بر عملکرد و کارایی این تجهیزات داشته باشد. کنترل و تنظیم لقی اهمیت زیادی دارد، زیرا عدم توجه به این مسئله منجر به کاهش کارایی، افزایش هزینه‌های نگهداری و حتی خرابی‌های جدی می‌شود. لقی گیربکس را به دو دسته تقسیم می‌کنند:

لقی مجاز (مطلوب)

این میزان از لقی برای عملکرد صحیح گیربکس‌ها الزامی است، که معمولاً در اثر سایش دنده‌ها و اجزای متحرک ایجاد می‌شود. بک لش به کارایی بهینه گیربکس کمک می‌کند.

لقی غیرمجاز (نامطلوب)

هنگامی که سایش شدید در قطعات بروز دهد و یا تنظیم به اشتباهی صورت گیرد، لقی گیربکس از حد مجاز فراتر می‌رود. این بک لش می‌تواند سبب ایجاد صداهای اضافی، کاهش دقت در انتقال قدرت و آسیب به اجزای گیربکس شود.

دلایل لقی در گیربکس ها

دلایل گوناگونی سبب ایجاد لقی در گیربکس‌ها می‌شود. الزامی است که شما به‌ عنوان کاربر این تجهیزات با این موارد آشنایی کافی داشته باشید.

1.سایش دنده‌ها
یکی از دلایل اصلی و طبیعی بروز بک‌لش، سایش دنده‌ها و تجهیزات داخلی گیربکس است. این مسئله به مرور زمان و به کارکرد مداوم گیربکس پیش می‌آید و سبب سایش و ایجاد فاصله بین دنده‌ها می‌شود.

2.عدم تنظیم قطعات
باید توجه داشت که قطعات داخلی گیربکس به‌ درستی تنظیم شوند، در غیر این صورت فاصله نامناسب بین دنده‌ها ایجاد شده و سبب بروز لقی می‌شود.

3.بارگذاری بیش از حد استاندارد
زمانی که گیربکس را تحت بارهای سنگین و نامتعارف قرار می‌دهید، باعث افزایش فشار بر دنده‌ها می‌شود، در نتیجه قطعات در مدت زمان کمتری دچار سایش می‌گردند که این امر موجب بروز بک‌لش می‌شود.

4.کیفیت نامطلوب ساخت یا مواد
به‌ کار بردن مواد با کیفیت پایین و یا طراحی غلط در ساخت گیربکس می‌تواند منجر به سایش سریع‌تر دنده‌ها و بروز لقی شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب گیربکس صنعتی

راهکارهای کاهش و یا حذف لقی

به منظور پیشگیری از لقی گیربکس در شکل نامطلوب، راهکارهایی وجود دارد که به ما کمک می‌کند از بروز این مشکل پیشگیری نماییم.

  • به‌کارگیری چرخ‌دنده‌های با دقت بالا: به‌کاربردن چرخ‌دنده با دقت بالا و کیفیت مطلوب، در کاهش لقی تأثیر بسزایی دارد.
  • تنظیم فاصله دندانه‌ها: هنگام تنظیم دندانه‌های چرخ‌دنده‌ها، به تنظیم فاصله دقیق بین آن‌ها توجه داشته باشید. این امر می‌تواند روی کاهش بک‌لش تأثیر چشمگیری داشته باشد.
  • به‌کارگیری گیربکس‌های با طراحی ضد لقی: برخی از گیربکس‌ها به شکلی طراحی شده‌اند که بک‌لش و یا لقی گیربکس را به حداقل ممکن می‌رسانند، استفاده از این تجهیزات به حذف بک‌لش کمک می‌کند.
  • بازبینی و تست دوره‌ای: به منظور شناسایی و رفع مشکلات گیربکس، بررسی و سرویس دوره‌ای امری ضروری است. بازبینی دوره‌ای از این تجهیزات، از بروز مشکلات جدی و خرابی‌ها جلوگیری می‌کند. تعمیر و تعویض به‌موقع قطعات، سبب کاهش لقی در گیربکس می‌شود.

آشنایی با عواملی که ممکن است باعث ایجاد مشکل در تجهیزات صنعتی شوند، برای صاحبان صنایع امری ضروری است. هدف ما از ارائه این نوشته، اطلاع‌رسانی درباره هر آنچه باید در مورد لقی گیربکس بدانید، بوده است. امیدواریم با مطالعه آن آگاهی لازم در این زمینه را کسب کرده باشید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول